Trzeci e-podpis JPK_VAT specjalnie dla mikrofirm

Mikroprzedsiębiorcom zostało dokładnie 10. dni na przesłanie pierwszego JPK_VAT. Obok podpisu kwalifikowanego oraz profilu zaufanego, mogą uwierzytelnić plik trzecim sposobem – podając tzw. dane autoryzujące.

26 lutego br. mija ostateczny termin przesłania do fiskusa przez czynnych podatników VAT informacji o styczniowej ewidencji VAT w formie JPK_VAT. Jest ich ponad 1,6 mln, z czego więcej niż 90% stanowią mikrofirmy, jak wynika z szacunków Ministerstwa Finansów.

To właśnie dla największej grupy VAT-owców resort udostępnia aż 3 sposoby podpisywania JPK_VAT.

E-podpis z czytnikiem

Raportowane do administracji skarbowej dane o ewidencji VAT należy przed wysyłką uwierzytelnić. Służy do tego przede wszystkim e-podpis. Jego płatną wersją jest podpis kwalifikowany – zestaw składający się z certyfikatu, oprogramowania do składania elektronicznego podpisu, karty kryptograficznej i czytnika. Podpis kwalifikowany nabywa się w firmach uprawnionych do wydawania kwalifikowanych certyfikatów i jest ważny przeważnie 2 lata.

Weryfikacja profilem zaufanym

Profil zaufany to z kolei darmowy wariant elektronicznego podpisu. Aby go „wyrobić”, należy zarejestrować się na stronie www.pz.gov.pl, wysłać elektroniczny wniosek, a na koniec – co do zasady – udać się z dowodem osobistym lub paszportem do urzędu gminy, aby potwierdzić całą operację i tym samym aktywować profil zaufany. Możliwość podpisywania JPK_VAT profilem zaufanym została wprowadzona w marcu zeszłego roku.

JPK_VAT „podpisany” przychodem z 2016 r.

Od tygodnia natomiast działa trzeci sposób uwierzytelnienia JPK_VAT, ale co ważne – dostępny jest wyłącznie dla podatników VAT będących osobami fizycznymi.

Grupa ta, w tym najmniejsze firmy, od 5 lutego br. mogą przekazywać fiskusowi pliki, zatwierdzając je jedynie podstawowymi danymi pozwalającymi ustalić swoją tożsamość – bez konieczności posiadania któregoś z e-podpisów.

Chodzi tu o kwotę przychodu z rocznego zeznania podatkowego za 2016 r., imię i nazwisko, datę urodzenia oraz NIP. Dokładnie takie same dane autoryzujące podaje się przy okazji składania przez internet rocznego PIT-a.

Opcję zatwierdzania JPK_VAT na powyższych warunkach wprowadziło Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 lutego 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane. Co ważne, trzeci sposób podpisywania JPK_VAT będzie działał tylko do 31 grudnia 2018 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Ważne

Najbardziej boją się ci, którzy rozliczają się samodzielnie. Co czwarty badany obawia się potencjalnych kosztów dodatkowych.

Dla 15,5% przedsiębiorców problematyczny wydaje się e-podpis. Jednak największa grupa, bo aż 44%, boi się kary finansowej. Obawy mogą być uzasadnione, bowiem za niezłożenie dokumentu lub popełnienie w nim błędów na przedsiębiorcę mogą zostać nałożone grzywny i mandaty. Przewidziane sankcje wynoszą od 210 zł do 42 000 zł w przypadku wykroczenia, i od 700 zł do nawet wielomilionowych kar, jeśli czyn zostanie uznany za przestępstwo skarbowe.

„Dlatego niezwykle ważne jest, aby już teraz zabrać się za złożenie JPK_VAT – mówi Magdalena Mielcarska, szefowa działu obsługi klienta z firmy e-file.

– Pamiętajmy, że w tym samym terminie przypada również obowiązek wysyłki e-deklaracji VAT-7, a z końcem lutego mija także ostateczny termin na rozliczenie przez firmy PIT-ów-11. Tak intensywna wysyłka może spowodować problemy z łączeniem się z serwerami Ministerstwa Finansów i znacznie utrudnić nam terminowe złożenie JPK_VAT”.

PAP

Tax Care S.A.

Znalezione obrazy dla zapytania logo interia

Udostępnij Artykuł