Zakładasz firmę? Nie zapomnij o sprawdzeniu domeny!

Decyzję o założeniu własnej firmy często poprzedza doraźna działalność bez formy prawnej, np. świadczone od czasu do czasu usługi dla znajomych. Potem podbudowany sukcesami i dobrymi opiniami przyszły przedsiębiorca, kieruje swoje kroki ku sformalizowaniu swojej działalności. Oto o czym trzeba wtedy pamiętać.

Rejestracja firmy przez internet lub tradycyjnie

Początkiem założenia jednoosobowej działalności gospodarczej lub tak zwanego samozatrudnienia, jest zawsze wniosek do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Od niedawna możemy złożyć go przez Internet (wystarczy darmowy i coraz popularniejszy Profil Zaufany), jednak większość przedsiębiorców nadal woli tradycyjną formę rejestracji w urzędzie miasta lub gminy. Trudno się dziwić skoro towarzyszy im wielka niepewność i stres, choć poradników oraz instytucji ułatwiających tą czynność jest cała masa. Niezależnie od tego jaką ścieżkę wybierzemy będziemy musieli podać te same dane do bazy CEIDG.

O tym nie można zapomnieć rejestrując firmę

Jedną z ważniejszych rzeczy jakie przedsiębiorca musi zadeklarować jest nazwa firmy. W nazwie musi występować imię i nazwisko przedsiębiorcy oraz dodatkowy człon np. Anna Kowalska FirmTax. Dla wielu osób to bardzo ważna i nieraz osobista decyzja. Nazwy często związane są z lokalizacją, branżą, kategorią usług bądź produktów, ale często pochodzą również od imion lub nazwisk. Obowiązuje pełna dowolność w granicach rozsądku – nie można na przykład wprowadzać w błąd lub podszywać się pod inną firmę. Wybór nazwy to pierwszy powód, dla którego należy przed przystąpieniem do rejestracji firmy chwilę się zastanowić, nie tylko nad formą opodatkowania czy wysokością składek ZUS.

Warto sprawdzić czy domena czyli adres internetowy o takim brzmieniu jak preferowana nazwa firmy jest dostępna do rejestracji, a najlepiej od razu ją kupić. Dlaczego? Ponieważ co 40 sekund rejestruje się jakaś domena .PL i lepiej nie ryzykować, że ktoś sprzątnie nam ją sprzed nosa. Koszt rejestracji nowej domeny to kilka – kilkanaście złotych, więc nie ma sensu odkładać na później tego zakupu aby wrzucić pierwszą fakturę w koszty. Jest też drugi aspekt sprawy. We wniosku prócz innych danych takich jak numer konta bankowego, NIP, czy rodzaj działalności PKD należy podać także dane kontaktowe przedsiębiorcy takie jak numer telefonu, adres e-mail, strona www. Trafiają one do różnych baz i urzędów. Można więc od razu przygotować dla powstającej firmy profesjonalnie brzmiący adres e-mail np. biuro@firmtax.pl czy pokusić się nawet o prostą stronę WWW, którą później z czasem będziemy rozbudowywać. Posiadanie własnej domeny, strony www i adresów email dla pracowników jest absolutną koniecznością i standardem dla większych firm, ale również nowi przedsiębiorcy często zaczynają biznes właśnie w Internecie. Niestety niektórzy wciąż w ferworze spraw związanych z założeniem firmy zapominają o sprawdzeniu i rejestracji własnej domeny. Może to później zrodzić pewne komplikacje. Oczywiście dane kontaktowe się zmieniają i istnieje procedura aktualizacji danych firmy, tylko po co utrudniać sobie życie formalnościami już na początku działalności?

Jaką domenę wybrać?

Najlepiej zgodną z nazwą firmy i główną działalnością jaką będziemy prowadzić. Im krótsza domena tym lepiej – idealnie gdy jest to jedno słowo. Wyobraźmy też sobie w jaki sposób będziemy w przyszłości reklamować swoją firmę. Gdzie taką reklamę wykupimy czy będzie to lokalna prasa, serwisy ogłoszeniowe, ulotki, radio a może będziemy polegać wyłącznie na reklamie w Internecie. Nazwa firmy staje się jej marką i jest nierozerwalnie związana z losami nowego biznesu. A domena to nazwa naszej firmy w Internecie. Co prawda można kupić wiele domen dla swojej firmy ale powinniśmy szczególnie przemyśleć tą jedną podstawową związaną z nazwą firmy, pod którą będziemy prowadzić działalność. Często na tej podstawie powstaje później logotyp czy w ogóle pomysł na graficzny motyw przewodni we wszystkich materiałach reklamowych. Również skrzynki e-mail czyli podstawowe narzędzie komunikacji elektronicznej powinny posiadać adres zawierający domenę firmy. Adresy typu jan.kowalski@firmtax.pl albo biuro@firmtax.pl brzmią i wyglądają profesjonalnie, wzbudzają zaufanie i zachęcają klientów do kontaktu. Warto powiedzieć sobie lub bliskim klika razy na głos pomysł na domenę zanim zdecydujemy się na jej rejestrację, aby potem uniknąć problemu z podyktowaniem adresu mailowego lub strony www klientom. Jeśli nasze nazwisko nie jest zbyt popularne, a firma z definicja to „Ja” możemy rozważyć zarejestrowanie domeny złożonej właśnie z nazwiska lub imienia i nazwiska. Adresy z popularnymi nazwiskami takie jak annakowalska.pl czy wojcik.com.pl są niestety już od dawna zajęte. W Polsce około 1 mln osób i firm posiada własną domenę, a w sumie zarejestrowanych jest około 2,5 mln domen .PL.

Typy domen

Niewątpliwie najlepszą „końcówką” domeny do prowadzenia biznesu w Polsce będzie „.PL”. Czy taka domena jest wolna można sprawdzić w dowolnym serwisie oferującym rejestrację domen. To bardzo proste, wystarczy wpisać wybraną nazwę firmy w wyszukiwarkę. Warto przy tym porównać ceny odnowienia domen ponieważ zazwyczaj w tych serwisach gdzie rejestracji dokonamy za darmo lub za przysłowiową złotówkę w kolejnym roku przyjdzie nam zapłacić drożej za tak zwane przedłużenie. Domeny nie kupuje się raz na zawsze, trzeba płacić coroczny abonament za prawo do jej posiadania i wykorzystywania.

Co zrobić jeśli wymarzona domena z końcówką .PL jest zajęta? Możemy spróbować coś do niej dodać np. własne nazwisko lub inicjały. Nie pomogło? Dodajmy znak myślnika „-” pomiędzy wyrazami. Nadal nic – można dodać inny wyraz np. „online” lub miasto albo ulicę na której znajduje się siedziba. Ostatnia deska ratunku to dodanie cyfr i liter – najpopularniejsze to 24 na końcu albo przedrostek „e” lub „i” np. e-firmtax.pl albo firmtax24.pl

Unikaj wydłużania domeny do 3 lub więcej wyrazów. Krótka, naturalnie brzmiąca domena z końcówką .PL to prawdziwy skarb i ogromne ułatwienie w prowadzaniu biznesu. Jeśli prowadzisz lokalną działalność dobrym pomysłem może być domena regionalna czyli z nazwą miasta lub województwa po kropce np. firmtax.katowice.pl.

Inne „końcówki” dobre dla firm to na przykład .com.pl oraz .net.pl oraz zagranicznie brzmiące ale też akceptowalne .com , .net , .biz lub .eu. Najlepszym wyjściem choć niestety nie najtańszym jest zarejestrowanie kliku domen z różnymi końcówkami w celu zabezpieczenia swojej nazwy przed nieuczciwą konkurencją.

Trzeba nadmienić, że domenami można handlować to znaczy kupować i sprzedawać tak jak nieruchomościami dlatego najlepsze i najkrótsze domeny można spotkać na tak zwanych giełdach domen. Jednak podobnie jak z nieruchomościami bez doświadczania i odpowiedniego zaplecza lepiej nie inwestować kilkuset czy kliku tysięcy złotych w domeny na początku swojej działalności, bo zwyczajnie może to być inwestycja nietrafiona. Lepiej wybrać nieco mniej atrakcyjną ale wolną domenę.

Po co domena? Wystarczy mi Facebook

Niektórzy zamiast strony www wolą założyć stronę firmy na Facebook’u. To dobra decyzja na poprawę obecności firmy w Internecie, ale trzeba pamiętać o niektórych ograniczeniach. Wbrew pozorom nie wszyscy nasi potencjalni klienci mają konto na Facebooku nawet jeśli oferta jest skierowana do młodszego pokolenia. Na stronę www może wejść już każdy. Poza tym posiadanie czy skupienie reklamy firmy wokół profilu społecznościowego nie oznacza, że nie potrzebujemy już własnej domeny. Wspomnieliśmy już o adresach e-mail, trudno również będzie napisać na samochodzie adres, który należy wpisać w przeglądarce, aby przejść na naszą stronę na Facebooku. Nie mówiąc o podyktowaniu tego przez telefon. Jeśli nie widzimy konieczności tworzenia odrębnej strony WWW można wykorzystać domenę jako bardzo dobry skrót do profilu na Facebooku czy Allegro. Przykładowo adres firmtax.pl przekierowaliśmy na nasz profil. Wystarczy w przeglądarce wpisać firmtax.pl aby przekonać się jak to zadziała.

Podsumowując istnieją teraz dwa równorzędne sposoby na zaprezentowanie firmy w internecie:

* domena + strona na Facebooku/innym portalu + adres e-mail we własnej domenie

* domena + własna strona www + adres e-mail we własnej domenie

Oczywiście drugi przypadek nie wyklucza stworzenia dodatkowo profilu na Facebooku lub jakimkolwiek innym portalu. Im więcej miejsc, wizytówek, profili i portali będziemy w stanie utrzymać (i co ważne aktualizować) tym większa szansa na pozyskanie klientów w Internecie.

Domena dla każdego

Serwisów hostingowych, w których można zarejestrować domenę jest bardzo wiele. Rejestracja domeny to pierwszy i stosunkowo łatwy krok do profesjonalnego adresu e-mail i własnej strony www. Każdy może to zrobić. Niestety hosting i tworzenie stron to już usługa najczęściej dla profesjonalistów. Jeśli zdecydujemy się od razu na zlecenie wykonania profesjonalnej strony internetowej, zapewne wykonawca przy okazji i w cenie usługi zadba o odpowiednią konfigurację techniczną domeny tak by można było korzystać z poczty i www jednocześnie w tej domenie.

Jeśli jednak chcemy ten wydatek odłożyć na później, najlepiej do rejestracji domeny wybrać od razu serwis, w którym domena będzie automatycznie połączona ze skrzynką mailową i prostą wizytówką, która może na jakiś czas zastąpić profesjonalną stronę WWW. Po rejestracji domeny wszystko zacznie działać w 15 minut. Przykładowo „Pakiet dla Firm” od Interii zawiera 3 w 1 czyli domenę, pocztę email i prostą stronę www na start działalności lub opcję przekierowania na Facebooka/inną stronę. Usługa jest dostępna dla każdego użytkownika poczty Interii – wystarczy zalogować się lub założyć darmowe konto Interii i przejść pod link: https://pakiet.interia.pl

Pełną listę firm, które świadczą usługi rejestracji domeny .PL znaleźć można na stronach Państwowego Instytutu Badawczego NASK, który prowadzi rejestr domen internetowych w Polsce https://www.dns.pl/porozumienie/partner.html.

Znalezione obrazy dla zapytania logo interia

Udostępnij Artykuł