Zmiany w usługach turystycznych od 1 lipca

Od 1 lipca będą lepiej chronione interesy i portfele klientów biur podróży i hoteli.

W tym dniu wchodzi w życie nowa ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.

Zastąpi ona ustawę o usługach turystycznych. Nowe przepisy będą w pełni regulować prawa i obowiązki przedsiębiorców oferujących usługi turystyczne i hotelarskie.

– Najważniejsza zmiana to możliwość dochodzenia odszkodowania nie tylko od biur podróży, ale także od podmiotów, które ułatwiają nabycie powiązanych usług turystycznych – mówi prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski.

– Sprzedaż za pośrednictwem internetu biletu lotniczego, a zaraz potem przekierowanie do zakupu usługi hotelarskiej czy innej usługi, na przykład wynajmu samochodu, to już w tym momencie jest usługa turystyczna albo tak zwana powiązana usługa turystyczna. W obydwu przypadkach klient jest chroniony. Wcześniej tego nie było- dodaje prezes Polskiej Izby Turystyki.

Rzeczniczka Izby Ewa Kubaczyk wyjaśnia, że nowa ustawa jest odpowiedzią na potrzeby rynku.

– Przede wszystkim kupujemy wycieczki nie tylko w stacjonarnych biurach podróży, ale dostęp do internetu spowodował, że samodzielnie szukamy usług, które nam odpowiadają. Przy tym zmieniającym się rynku i przy – czasami – przypadkowych rezerwacjach dokonywanych w sieci turysta nie miał żadnej ochrony. Teraz będzie miał, bo organizatorem turystyki jest każdy podmiot, który sprzedaje usługi, na przykład nocleg, czy transport, czy też kilka usług powiązanych ze sobą, a nie tylko biuro podróży – mówi Ewa Kubaczyk.

Inną ważną regulacją jest zmiana terminów na zgłoszenie roszczeń. Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski wyjaśnia, że nie będzie już terminu 30-dniowego na złożenie reklamacji. – Jak on będzie się kształtował, na razie trudno w tej chwili jednoznacznie powiedzieć, bo te przepisy będą obowiązywać w całej Unii, więc zapewne dojdziemy do porozumienia w tej kwestii. Wydłuża się też termin przedawnienia roszczeń z dwóch do trzech lat, co dla klienta jest korzystne- mówi Niewiadomski.

Zmiany przepisów w branży turystycznej są wprowadzane we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Wymaga tego unijna dyrektywa.

Podobny obraz


Znalezione obrazy dla zapytania logo do interia

Udostępnij Artykuł